Με αφορμή τις εύλογες απαιτήσεις που εκφράστηκαν από εκπροσώπους της εκπαιδευτικής κοινότητας στη συνάντηση που είχαν την Πέμπτη 7/3 με τον αντιδήμαρχο παιδείας Σωτήρη Σκούφο, με θέμα την ασφάλεια των μαθητών/τριών από την έναρξη των εργασιών τσιμεντοποίησης στο τμήμα της εκβολής του ποταμού, παρουσιάζουμε αποσπάσματα της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) στα οποία αναφέρονται οι επιπτώσεις θορύβου, δονήσεων και ατμοσφαιρικής ρύπανσης κατά τη φάση κατασκευής του έργου διευθέτησης, καθώς και τα προληπτικά μέτρα προστασίας που έπρεπε να έχουν ληφθεί κατά τη διάρκεια των έργων. Όπως εξέφρασαν γονείς κ εκπαιδευτικοί, απαιτείται η τήρηση αυτών, ιδιαίτερα στην περιοχή της εκβολής όπου βρίσκονται 6 σχολεία της Ραφήνας.
Το παρακάτω κείμενο είχε σταλεί από 2/1/24 στο Δήμο και στους δημοτικούς συμβούλους, ως παράρτημα της υπ'αριθμ 27 επιστολής της δημοτικής κίνησης Γη & Ελευθερία, με την οποία ζητούσε την ανάκληση της παράνομης απόφασης "κυκλοφοριακών ρυθμίσεων στην οδό Ευβοϊκού" του προηγούμενου δημοτικού συμβουλίου. Η απόφαση είχε παρθεί χωρίς εισήγηση(!) στις 20 /12/23, λίγες ημέρες πριν αλλάξει η δημοτική αρχή (!).
ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ- ΘΟΡΥΒΟΣ-ΔΟΝΗΣΕΙΣ-ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΙΚΗ ΡΥΠΑΝΣΗ
Ι. ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ
Σελ.9-20: «Kατά τη φάση κατασκευής και πριν την έναρξη των έργων στις συγκεκριμένες περιοχές ο Ανάδοχος του έργου θα πρέπει να εκπονήσει ειδικές κυκλοφοριακές μελέτες και να προτείνει λύσεις προσωρινής ρύθμισης των κυκλοφοριακών συνθηκών. Oι λύσεις αυτές θα πρέπει να υποβληθούν προς έγκριση στις καθ’ ύλη αρμόδιες υπηρεσίες και πριν την έναρξη των εργασιών να υπάρξει κατάλληλη ενημέρωση (π.χ. διανομή ενημερωτικών φυλλαδίων σε χρήστες των οδών και κατοίκους, σήμανση ενημέρωσης κ.ά.) για χρονικό διάστημα τουλάχιστον 1 μήνα καθώς και ότι σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα για τη βέλτιστη κυκλοφοριακή ρύθμιση, τη διατήρηση της οδικής επικοινωνίας στις παρόχθιες περιοχές και τη μικρότερη δυνατή όχληση στην άμεση και ευρύτερη περιοχή του έργου».
Σελ. 9.24: «Ως προς το κοινωνικοοικονομικό περιβάλλον, κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας και υλοποίησης του έργου, εκτιμάται ότι θα εμφανισθούν οι συνήθεις μικρής κλίμακας και περιορισμένου χρόνου οχλήσεις, οι οποίες συμπεριλαμβάνουν αλλαγές στην πρόσβαση και κυκλοφορία, προσωρινή κατάληψη χώρων για την εκτέλεση των έργων, ίσως και λειτουργικά προβλήματα σε επιχειρηματικές δραστηριότητες. Θα πρέπει να ληφθούν τα κατάλληλα εκείνα μέτρα τα οποία αποσκοπούν στην ελάχιστη κατά το δυνατό παρεμπόδιση της κυκλοφορίας τόσον των οχημάτων όσο και των πεζών».
σελ.10-16: «Κατά τη φάση κατασκευής του έργου οι επιπτώσεις στα κοινωνικοοικονομικά χαρακτηριστικά της περιοχής αφορούν κυρίως στους κατοίκους της άμεσης ζώνης παρέμβασης. Η λειτουργία των μηχανημάτων και των οχημάτων του εργοταξίου θα δημιουργήσει περιορισμένη χρονικά τοπική όχληση στις κατοικίες των παρακείμενων οδών, κυρίως του κατάντη τμήματος του ρέματος Ραφήνας…Στη φάση κατασκευής του έργου θα πρέπει να ληφθούν τα κατάλληλα μέτρα τα οποία αποσκοπούν στην ελάχιστη κατά το δυνατό παρεμπόδιση της κυκλοφορίας … Για την ασφάλεια των διερχόμενων αυτοκινήτων ο εργολάβος υποχρεούται να τοποθετήσει την απαραίτητη σήμανση για την ασφαλή, έγκαιρη προειδοποίηση και κατεύθυνση των διερχόμενων οχημάτων. Σε ό,τι αφορά τις υποκειμενικά κρινόμενες αρνητικές κοινωνικές επιπτώσεις σε «θιγόμενους» ιδιοκτήτες ή /και επιχειρηματίες του πρωτογενή – κατά κύριο λόγο –και δευτερευόντως του δευτερογενή και τριτογενή τομέα, ο έγκαιρος προγραμματισμός και ενημέρωση σχετικά με το αντικείμενο, τα τεχνικά χαρακτηριστικά αλλά και εν γένει το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, εκτιμάται ότι θα αμβλύνουν σε κάποιο βαθμό αντιδράσεις και παρερμηνείες».
-σελ.11-6: «Κατά τη διάρκεια της περιόδου κατασκευής του έργου, ….ο ανάδοχος …. οφείλει έγκαιρα και πριν από την έναρξη των κυρίως εργασιών, που θα προκαλέσουν παρεμπόδιση της κυκλοφορίας, να υποβάλει στην επιβλέπουσα υπηρεσία σχέδιο προκαταρκτικών επεμβάσεων που θα διενεργήσει για τη μείωση των επιπτώσεων (κυκλοφοριακές διευθετήσεις, παρακάμψεις, διευρύνσεις κλπ.)».
ΙΙ. ΘΟΡΥΒΟΣ
σελ. 6-70: «…επιπτώσεις στο ακουστικό περιβάλλον της περιοχής είναι δυνατόν να προκληθούν κατά τη φάση κατασκευής του έργου λόγω της λειτουργίας των βαρέων οχημάτων και μηχανημάτων των εργοταξίων. Ο θόρυβος που παράγεται κατά την φάση της κατασκευής προέρχεται κυρίως από: τη λειτουργία των μηχανημάτων των εργοταξίων, την κίνηση των βαρέων οχημάτων από και προς τα εργοτάξια και την οδική κίνηση από την μετακίνηση του προσωπικού των εργοταξίων. Η πηγή θορύβου επηρεάζει κυρίως τον άμεσο χώρο κατασκευής του έργου …., επομένως ορισμένοι ευαίσθητοι αποδέκτες που βρίσκονται σε κοντινή απόσταση με το υπό μελέτη έργο αναμένεται να επηρεαστούν από το θόρυβο κατά τη φάση κατασκευής»,
Τοποθέτηση ηχοπετασμάτων σε περιπτώσεις που αυτό κριθεί αναγκαίο λόγω υπέρμετρης όχλησης από θόρυβο. … έχουν εντοπιστεί περιοχές όπου προτείνεται να εφαρμοσθεί πρόγραμμα παρακολούθησης των επιπέδων θορύβου κατά τη φάση κατασκευής. Στις περιοχές αυτές είναι πιθανή η απαίτηση λήψης ειδικών μέτρων για τον μετριασμό των επιπτώσεων (π.χ. τοποθέτηση προσωρινών ηχοπετασμάτων κ.λπ.). Το πρόγραμμα παρακολούθησης θα πρέπει να εφαρμόζεται με συνεχή καταγραφή των επιπέδων θορύβου στη διάρκεια του 24ώρου και σε ημέρες που το εργοτάξιο του έργου βρίσκεται σε πλήρη λειτουργία. Προτείνεται ως όριο λήψης μέτρων αντιθορυβικής προστασίας προτείνεται το επίπεδο θορύβου Lden=55dB(a).
Τήρηση των ωρών κοινής ησυχίας σε εργασίες του εργοταξίου.
Επιπλέον, οι επιπτώσεις στο ακουστικό περιβάλλον από την πραγματοποίηση των κατασκευαστικών εργασιών, είναι δυνατόν να μετριαστούν με τη λήψη των κατάλληλων μέτρων, όπως:
Χρήση κινητών ηχομονωτικών περιφραγμάτων γύρω από σημειακές πηγές
θορύβου, όταν εκπέμπονται υψηλές στάθμες θορύβου.
Μη ταυτόχρονη λειτουργία περισσότερων του ενός θορυβωδών μελών του εξοπλισμού κατασκευής αλλά διαδοχική λειτουργία τους.
Απαγόρευση χρησιμοποίησης μηχανημάτων χωρίς το πιστοποιητικό έγκρισης τύπου ΕΚ, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην κείμενη νομοθεσία.
Όσον αφορά στα μηχανήματα τα οποία θα χρησιμοποιηθούν στο εργοτάξιο προτείνονται τα παρακάτω προληπτικά μέτρα για τη μείωση του θορύβου σύμφωνα με την Αγγλική προδιαγραφή British Standard BS5228, Τόμος 1: 1997 «Έλεγχος θορύβου και δονήσεων στην κατασκευή και σε υπαίθριες θέσεις» (British Standard Institution):
Στο σφυροφόρο εξοπλισμό πασσαλοέμπηξης προτείνεται να τοποθετηθούν ακουστικά φίλτρα που περιβάλλουν την κεφαλή της σφύρας και την κορυφή του πασσαλοεμπήκτη. Επίσης πρέπει να γίνεται σωστή ευθυγράμμιση μεταξύ πασσαλοεμπήκτη και μονάδας. Τα ταμπλώ της μηχανής όταν προβλέπεται από τον κατασκευαστή να παραμένουν κλειστά, ούτως ώστε να μειώνεται η στάθμη θορύβου. Με την εφαρμογή των παραπάνω μέτρων αναμένεται μείωση θορύβου του σφυροφόρου εξοπλισμού πασσαλοέμπηξης της τάξης των 5-10 dB(A).
Όσον αφορά το γερανό, τα φορτηγά και τους εκσκαφείς προτείνεται η προσαρμογή ικανότερου εξοπλισμού περιορισμού του θορύβου της εξάτμισης, όπως επίσης και να παραμένουν τα ταμπλώ που προβλέπονται από τον κατασκευαστή κλειστά. Με την εφαρμογή των παραπάνω μέτρων αναμένεται μείωση θορύβου των παραπάνω μηχανημάτων της τάξης των 5-10 dB(A).
Όσον αφορά τους μίκτες σκυροδέματος προτείνεται ο συχνός καθαρισμός του τυμπάνου, έτσι ώστε να μην κρούεται.»,
σελ.11-3: «Να καταβληθεί προσπάθεια ώστε τα δρομολόγια των αυτοκινήτων που θα εξυπηρετούν τα εργοτάξια να μην διέρχονται από τα κέντρα των οικισμών και των περιοχών κατοικίας»,
ΙΙΙ. ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΙΚΗ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΗ
σελ. 9.28: «Οι επιπτώσεις οι οποίες είναι δυνατόν να προκληθούν στο ατμοσφαιρικό περιβάλλον της περιοχής κατά τη φάση κατασκευής του υπό μελέτη έργου σχετίζονται κατά κύριο λόγο: …Με την λειτουργία του εργοταξίου, που έχει σαν αποτέλεσμα εκπομπές καυσαερίων από τα μηχανήματα-οχήματα του εργοταξίου και σκόνης από τις χωματουργικές εργασίες. Πιο συγκεκριμένα κατά την κατασκευή του έργου θα αυξηθούν οι εκπομπές και τελικά οι συγκεντρώσεις ρύπων όπως το SO2, το CO και το NΟ2 στην περιοχή του έργου εξαιτίας της κίνησης των οχημάτων, ενώ θα αυξηθούν επίσης και οι εκπομπές σκόνης όχι μόνο λόγω της κίνησης των οχημάτων στο μέτωπο εργασίας αλλά και εξαιτίας των χωματουργικών εργασιών (εκσκαφές, αποθέσεις), της παράσυρσης από τον άνεμο σωματιδίων σκόνης και της μεταφοράς αδρανών υλικών. Η αύξηση της σκόνης ενδέχεται να είναι αισθητή στις κατοικίες οι οποίες βρίσκονται σε άμεση γειτνίαση με την περιοχή της κατασκευής των έργων (κυρίως στο πυκνοκατοικημένο κατάντη τμήμα του ρέματος Ραφήνας). Αναφορικά με τη σκόνη που παράγεται από τις κατασκευαστικές δραστηριότητες, είναι γνωστό ότι οι μεγαλύτερες εκπομπές αιωρούμενων σωματιδίων (ΡΜ10, ΡΜ2,5) οφείλονται κυρίως στην κονιοποίηση και τις αποξέσεις των επιφανειών των υλικών, εξ αιτίας της εφαρμογής μηχανικής δύναμης πάνω τους, όπως π.χ. κινήσεις φορτηγών πάνω σε χαλαρό έδαφος. Οι ποσότητες εκπομπών σκόνης από τους δρόμους και τις μη ασφαλτοστρωμένες επιφάνειες ποικίλλουν πολύ, με εύρος που αρχίζει από 1 kg/ οχηματοχιλιόμετρο και φθάνει μέχρι πάνω από 10 kg/οχηματοχιλιόμετρο. Επιπλέον, από κατασκευαστικές εργασίες και έργα οδοποιίας εκπέμπονται περίπου 270 kg σκόνης ανά στρέμμα και μήνα εργασιών. Από τα σωματίδια της σκόνης που εκλύονται κατά την διάρκεια εργασιών κατασκευής, αυτά που έχουν μέγεθος μεγαλύτερο από 30 μm, καθιζάνουν στο έδαφος σε απόσταση λίγων μόνο μέτρων. Τα μικρότερα όμως παρασύρονται από τον αέρα και μεταφέρονται σε σημαντικές αποστάσεις επηρεάζοντας ευρύτερες περιοχές αλλά σε περιορισμένο βαθμό καθώς αραιώνονται κατά την μεταφορά τους…. Ακόμα και σε περίπτωση νηνεμίας, οι συγκεντρώσεις των ρύπων στην ατμόσφαιρα εκτιμάται ότι δεν θα ξεπεράσουν τα επιτρεπόμενα όρια, εφόσον βέβαια τηρείται η σχετική νομοθεσία για τις επιτρεπόμενες εκπομπές από τους κινητήρες των μηχανημάτων/οχημάτων του εργοταξίου. Επιπλέον, η λειτουργία του συνόλου των μηχανημάτων δεν θα είναι ταυτόχρονη. Παρατηρείται ότι ακόμα και στην υποθετική δυσμενή περίπτωση που λειτουργούν ταυτόχρονα 2 φορτηγά, 2 μηχανικοί εκσκαφείς, 1 σφυροφόρος εξοπλισμός πασσαλοέμπηξης, 1 γερανός, 1 πρέσσα σκυροδέματος και 1 μίκτης σκυροδέματος το σύνολο των παραγομένων ρύπων NOx, NM-VOX, CH4, CO, NH3, N2O, PM10 και PM2,5 στην αιχμή της εργοταξιακής λειτουργίας υπολογίζεται σε 79,81 κιλά/ημέρα.
σελ. 10-21: «Οι ατμοσφαιρικές επιβαρύνσεις κατά τη διάρκεια των κατασκευών συνίστανται κυρίως στην έκλυση σκόνης. Επειδή η έκλυση της σκόνης από τις δραστηριότητες εργοταξίου γίνεται κατά τρόπο διάχυτο, δεν είναι δυνατόν να ελεγχθεί μετά την εκπομπή της. Τα μέτρα λοιπόν αντιμετώπισης της μορφής αυτής ρύπανσης πρέπει να είναι προληπτικά, δηλαδή παρεμπόδιση της έκλυσης της σκόνης, και όχι διορθωτικά. Η ποσότητα σκόνης που εκλύεται από τέτοιες δραστηριότητες εξαρτάται βασικά από την υγρασία του εδάφους, την ταχύτητα του ανέμου και την έκταση της επιφάνειας που εκτίθεται. Μεγάλο ποσοστό των εκλύσεων γίνεται από τα κινούμενα φορτηγά μεταφοράς των υλικών, εξαιτίας της ταχύτητας ροής του αέρα γύρω από τα φορτία τους. Εάν η φυσική υγρασία δεν επαρκέσει για να περιορίσει την έκλυση σκόνης σε ικανοποιητικά επίπεδα, σημαντική μείωση της σκόνης μπορεί εύκολα να επιτευχθεί με απλές και όχι δαπανηρές μεθόδους όπως τακτική διαβροχή των εκχωμάτων και των υλικών επίχωσης, των αδρανών υλικών, των διαδρόμων κίνησης και των χώρων χωματουργικών εργασιών, έτσι ώστε να παρεμποδίζεται η διασπορά σκόνης. Στο πλαίσιο αυτό ο ανάδοχος του έργου υποχρεούται να διαθέτει σε μόνιμη βάση από την 1η Μαΐου έως τη 30η Σεπτεμβρίου ειδικό όχημα μεταφοράς νερού (υδροφόρα) για τη διαβροχή εργοταξιακών οδών και σωρών υλικών. Επειδή η αποτελεσματικότητα του διαβροχής είναι παροδική, για την ελαχιστοποίηση των εκπομπών σκόνης προτείνεται επίσης μια σειρά μέτρων, όπως:
IV. ΔΟΝΗΣΕΙΣ
σελ. 9-34: «Όσον αφορά στις δονήσεις, οι επιπτώσεις του έργου κατά τη φάση κατασκευής του, εκτιμώνται ως εξαιρετικά ασθενείς έως ασήμαντες, λόγω της σύστασης του εδάφους και του γεγονότος ότι μεγάλο τμήμα του έργου δεν αναπτύσσεται σε περιοχή κατοικίας».
Η παραδοχή αυτή δε λαμβάνει υπόψη ότι τα σχολεία εντάσσονται σε περιοχή κατοικίας και τα έργα θα εκτελούνται δίπλα τους. Αντιβαίνει επίσης ευθέως στην προαναφερθείσα παραδοχή στη σελ.6-70 της ΜΠΕ ότι ορισμένοι ευαίσθητοι αποδέκτες που βρίσκονται σε κοντινή απόσταση με το υπό μελέτη έργο αναμένεται να επηρεαστούν από το θόρυβο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου