Σάββατο 8 Ιουνίου 2024

ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΖΩΗΣ, ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΑ ΖΗΤΟΥΜΕΝΑ ΑΠΟ ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ


Οι θέσεις της Γη & Ελευθερία για το λιμάνι της Ραφήνας

Κατά κοινή ομολογία, η «σιωπηρή» αύξηση των πλοίων και δρομολογίων τα τελευταία χρόνια στο λιμάνι της Ραφήνας, μαζί με την αντίστοιχη αύξηση της κίνησης του αεροδρομίου, έχει κάνει τη ζωή, την μετακίνηση και την ποιότητα ζωής των κατοίκων και επισκεπτών της Ραφήνας αφόρητη. Το νέο Master Plan για το λιμάνι που τέθηκε σε διαβούλευση από το ΤΑΙΠΕΔ στις 17/4/2024, έρχεται να αποτελειώσει την πόλη, μετατρέποντάς την σε «νέο Πειραιά».

Είναι βέβαιο ότι η αναβάθμιση των υποδομών και η ρύθμιση της λειτουργίας του λιμανιού είναι αναγκαία, στην κατεύθυνση της:

  • Μείωσης των αρνητικών επιπτώσεων στην πόλη (κυκλοφοριακό, στάθμευση, ατμοσφαιρική και ηχητική ρύπανση κλπ)
  • Μείωσης των αρνητικών επιπτώσεων στο περιβάλλον (θαλάσσια και ατμοσφαιρική ρύπανση, υποβάθμιση ακτών, όχληση στην βιοποικιλότητα της εκβολής του ρέματος, υποβάθμιση λιβαδιών Ποσειδωνίας κλπ)
  • Βελτίωσης της ασφάλειας στην θαλάσσια μετακίνηση και του επιπέδου εξυπηρέτησης των επιβατών.

ΟΧΙ ΑΛΛΗ ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΤΟΥ ΛΙΜΑΝΙΟΥ 

Η λειτουργία του λιμανιού και ένας μελλοντικός σχεδιασμός/αναβάθμιση θα πρέπει να παίρνουν υπόψη ή/και να στοχεύουν στα παρακάτω:

  • Την φέρουσα ικανότητα της πόλης. Με τις παρούσες συνθήκες η φέρουσα ικανότητα έχει ήδη ξεπεραστεί. Άρα θα πρέπει άμεσα να πάμε προς περιορισμό ή εξορθολογισμό/προσαρμογή των δρομολογίων σύμφωνα και με τις συγκεκριμένες προβλέψεις για τη Ραφήνα του ισχύοντος Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Μεταφορών (ΕΣΣΜ, 2019).
  • Όχι επέκταση του λιμανιού και αύξηση των πλοίων, αλλά βελτίωση των συνθηκών ναυσιπλοΐας, των υποδομών και της ασφάλειας των επιβατών για πλοία που θα πρέπει να περιοριστούν στην εξυπηρέτηση των παραδοσιακών προορισμών του λιμανιού.  
  • Μείωση των ήδη υφιστάμενων αρνητικών επιπτώσεων του λιμένα στους κατοίκους και στο περιβάλλον (ρύπανση, κυκλοφορία, στάθμευση, παραλίες, εκβολή Μ.Ρέματος κλπ)

ΑΜΕΣΗ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΩΝ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΕΩΝ

Η σιδηροδρομική σύνδεση της Ραφήνας είναι ένα από τα έργα που προβλέπονται στον ΕΣΣΜ 2019, σε αντίθεση με την οδική σύνδεση με δρόμο ταχείας κυκλοφορίας, την οποία το ΕΣΣΜ απορρίπτει λόγω αυξημένης τεχνικής δυσκολίας του σχετικού έργου.

Πριν όμως πάμε στα μεγαλεπίβολα έργα που αφορούν το απώτερο μέλλον, ας δούμε τι μπορούμε να εφαρμόσουμε σήμερα, με μικρότερο κόστος και πολύ σημαντικά αποτελέσματα.

Θα πρέπει άμεσα να αναβαθμιστεί η λεωφορειακή σύνδεση της πόλης και του λιμανιού με τον προαστιακό της Παλλήνης, με μοντέρνα οχήματα χαμηλών ρύπων ώστε να εξασφαλίζεται γρήγορη, οικονομική και περιβαλλοντικά βιώσιμη πρόσβαση στο κύριο δίκτυο Μέσων Μαζικής Μεταφοράς της Αθήνας για τους κατοίκους της Ραφήνας και τους ταξιδιώτες. 

Ένα πακέτο άμεσων παρεμβάσεων θα πρέπει να περιλαμβάνει:

  • σύνδεση του κέντρου της Ραφήνας με την Παλλήνη με αστική, φθηνή, συχνή συγκοινωνία, τακτικά δρομολόγια και λεωφορειο-λωρίδα καθ’ολη την διαδρομή
  • συντονισμός λεωφορειακών και ακτοπλοϊκών δρομολογίων και προσαρμογή τους καθ’όλη τη διάρκεια της ημέρας σε συμφωνία με τον ΕΣΣΜ 2019, ώστε να αποσυμφορηθεί κατά το δυνατόν κυκλοφοριακά η διασταύρωση Ραφήνας και το Πικέρμι
  • Αξιοποίηση & βελτίωση του υπάρχοντος οδικού δικτύου (άξονες Φλέμινγκ, Αρίωνος, Αργιθέας) για πρόσβαση στην Μαραθώνος και υπογειοποίηση της Μαραθώνος αν και όπου χρειαστεί κατόπιν μελέτης. Όχι αερογέφυρες, που διασπούν την ενότητα και την συνοχή των οικισμών.
  • Δωρεάν δημοτική συγκοινωνία σε σύνδεση με τα δρομολόγια της αστικής, για εύκολη και γρήγορη πρόσβαση στα κέντρα Ραφήνας/Πικερμίου, ώστε να μειωθεί η χρήση ΙΧ και η ανάγκη εξασφάλισης επιπλέον χώρων στάθμευσης στα κέντρα της Ραφήνας/ Πικερμίου από τους κατοίκους του Δήμου.

ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΣ ΧΩΡΙΣ ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟ 

Αν, παρόλη τη βελτίωση των μετακινήσεων και την προσαρμογή των δρομολογίων των πλοίων σύμφωνα με τον ΕΣΣΜ, ο κυκλοφοριακός φόρτος εξακολουθήσει να είναι σοβαρός, η λύση δε θα πρέπει να είναι η επέκταση της Αττικής Οδού μέχρι τη Ραφήνα, καθώς αυτό θα έχει καταστροφικές συνέπειες για την πόλη:

  • Θα υποβαθμίσει τρομακτικά την πόλη, καθώς θα τη διασχίζει ένα βαρύ οδικό έργο που θα αποκόψει την επικοινωνία σε ολόκληρες περιοχές και θα αλλάξει για πάντα το χαρακτήρα της
  • Θα δημιουργήσει τις υποδομές για ακόμη μεγαλύτερη επέκταση του λιμανιού εις βάρος της πόλης μελλοντικά
  • Θα είναι ένα έργο με τεράστιες περιβαλλοντικές συνέπειες, καθώς θα διασχίζει τις πλημμυροπεδιάδες Πετρέζας και Αρίωνος, δασικές και αγροτικές εκτάσεις, ρέματα, περιοχές αρχαιολογικού ενδιαφέροντος κλπ)

Η επέκταση του Προαστιακού μέχρι τη Ραφήνα, αδιαμφισβήτητα θα βελτιώσει σημαντικά την εξυπηρέτηση κατοίκων, επισκεπτών & ταξιδιωτών, θα συμβάλλει στη μείωση της χρήσης ΙΧ και, υπό προϋποθέσεις, θα βελτιώσει τη στάθμευση στη Ραφήνα. 

Επειδή όμως ακόμη και η σιδηροδρομική επέκταση θα έχει πολύ σημαντικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις, η έλευση του προαστιακού είναι αποδεκτή, μόνο υπό τις εξής προϋποθέσεις:

  • η χάραξη να γίνει με κύριο κριτήριο τη μικρότερη περιβαλλοντική επιβάρυνση (όχι παρέμβαση σε περιβαλλοντικά ευαίσθητες και πολιτιστικά σημαντικές περιοχές, υπογειοποίηση ανεξαρτήτως κόστους όπου είναι απαραίτητο για περιβαλλοντικούς λόγους)
  • να απεξαρτηθεί από την Αττική οδό και να μην υπάρχει πρόβλεψη ούτε για μελλοντική παράλληλη όδευση της.
ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΖΩΗΣ, ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ  ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ 
ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΖΗΤΟΥΜΕΝΑ ΤΗΣ ΤΟΠΙΚΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΑΠΟ ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ

ΟΧΙ ΛΙΜΑΝΙ-ΓΙΓΑΣ ΣΤΗ ΡΑΦΗΝΑ

Μπορείτε να διαβάσετε τα σχόλιά μας για τη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) εδώ https://gikieleftheria.blogspot.com/2024/06/blog-post_8.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το θέατρο στην διαπαραταξιακή για το λιμάνι

Ανακοίνωση ανεξάρτητης δημοτικής κίνησης ¨Γη & Ελευθερία», 27/6/24 Μέσα στα πρώτα 10 λεπτά δυναμιτίστηκε η διαπαραταξιακή επιτροπή για τ...